Innovatie, een kwestie van vertrouwen

Een regelmatig voorkomende probleem in de praktijk binnen organisaties is de innovatie van nieuwe producten en latere opvolgers.

Het voorbeeld van Apple met haar succesvolle iPhone uitgebracht in het jaar 2007. Behalve de enorme winsten die Apple hiermee behaalde was er een maatschappelijk bijkomend effect, namelijk het leven van veel mensen veranderde in een keer door het gebruik van deze zogenaamde smartphone en zeer handig in gebruik zijnde toepassingen.

Voor mij is altijd de vraag geweest of wij als Nederland niet in staat zijn om iets dergelijks innovatiefs te bedenken of missen we gewoon de mogelijkheid dit te kunnen doen?

In mijn ervaring zie ik vaak dat er heel veel goede ideeën zijn binnen organisaties maar door ingebeelde faalangst of te weinig investeringsmogelijkheden dit eindelijk toch niet haalbaar is.

Een groot deel van de organisaties in Nederland beseft niet dat de ontwikkeling van producten binnen Apple jaren heeft geduurd om een dergelijk succesvol product als de iPhone te kunnen maken en het latere ook met succes ontwikkelde iPad.

Naast het geduld is het moment van het uitbrengen van het product is ook een bepalende factoren gebleken. Denk maar Philips die veel innovatieve producten heeft bedacht, maar uiteindelijk niet het succes wist te behalen wat de Japanners of Amerikanen wel wisten te behalen met dezelfde soort producten.

Ook Apple heeft hier een keuze in gemaakt. In eerste instantie was eerst de iPad namelijk ontwikkeld en daarna pas de iPhone. Maar de keuze om eerst de iPhone uit te brengen is een fenomenale beslissing geweest voor het succes van Apple.

Maar uiteraard is de verleiding groot een nieuw product op de markt te brengen maar ik denk persoonlijk dat je eerst je organisatie moet te innoveren (lees: organisatieprocessen) alvorens een geweldig product te kunnen maken en op de markt te brengen.

Dit verhoogt niet alleen de kans op een nieuw mooi innovatief product maar verbeter ook de kwaliteit van de producten en diensten die vandaag worden aangeboden. Tevens geeft ook het vertrouwen aan investeerders die wellicht iets verder kunnen gaan zonder hiervoor bijna extra onmogelijke eisen te stellen aan hun investering.

In mijn ervaring gaat innovatie van een nieuw product altijd samen met het verbeteren van je organisatiestructuur en opleiden van je personeel.

In de praktijk is het vertrouwen in het succes van een product voor veel investeerders een probleem. Om dit weg te nemen moet je ervoor zorgen dat je als organisatie een goede kwalitatieve uitstraling hebt en goed te volgen organisatieprocessen. Dit hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn en veel investering te kosten maar levert wellicht wel de mogelijkheid op om net zo succesvol te kunnen zijn als Apple.

Veel succes!




Copyright © 2018 All-CS B.V. All rights reserved.
Privacy policy Disclaimer Algemene voorwaarden
Wijziging : 07-04-2018