Digitalisatie, duidelijkheid gewenst
Een van de belangrijkste faalfactoren
van het digitaliseren van gegevens is dat de gestelde vragen vaak niet duidelijk
zijn geformuleerd of op verschillende manieren te interpreteren zijn. Hiermee
loopt je het risico dat de ingevulde antwoorden op de oorspronkelijke vraag feitelijk
onjuist zijn.
Denk maar bijvoorbeeld aan de
vragen op een enquêteformulier waarbij je eigenlijk niet weet wat de vraag precies
inhoudt of dat je – zonder het te beseffen – een eigen interpretatie aan de
vraag gaat geven en waarbij je een antwoord invult die niet eens bij de vraag
hoort. Dit verschijnsel komt vaak voor bij (en vaak kritische) inspecties.
LogicInspect is een cloudbased
platform waarvan de gegevens ook via mobiele apparaten kunnen worden ingevoerd.
Als wij binnen LogicInspect digitale vragenlijsten voor inspecties maken, willen
wij – het liefst - op basis van onze ervaring altijd hierin mee denken. In de
praktijk zien wij dan ook dat de juiste vragen achteraf een hoop ellende en
ergernis kunnen besparen.
Omdat wij veel met meerkeuzevragen
werken, kunnen wij de mogelijke antwoorden op een vraag van tevoren vastleggen
zodat er een heldere en beperkte keuze beschikbaar is voor inspecteur.
Mocht er toch een situatie
zijn er geen juist antwoord is, dan is er altijd de mogelijkheid een antwoord
op locatie toe te voegen. Het toegevoegde antwoord zal altijd moeten worden
goedgekeurd door de administrateur binnen LogicInspect. Indien het toegevoegde antwoord
– om welke reden dan ook – toch niet correct is, dan kan de administrateur deze
direct in het systeem corrigeren. Het gecorrigeerde antwoord zal dan ook
automatisch op het apparaat worden bijgewerkt van de inspecteur.
Omdat tegenwoordig veel organisaties
de overstap maken naar digitaliseren van gegevens in zijn er ook andere
voordelen dan alleen het voorkomen van fouten. Zo kan de inspecteur alleen die inspecties
doen die alleen zijn ingepland, foto’s maken tijdens de registraties,
vastleggen van de inspectie locatie middels gps (bewijs van aanwezigheid), digitaal
bijwerken van een plattegrond van het gebouw, automatisch invullen van een
werkbon met handtekening na de inspectie en direct emaillen naar de klant ter
bevestiging.
Weet u zeker dat u het commentaar wilt verwijderen?